Artikel 1
Begripsomschrijvingen
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 De opdrachtnemer: Dobber Bedrijfsdiensten B.V. gevestigd te Zaandam (KVK-nummer: 81662572).
1.2 Werkzaamheden:
a. Industriële reiniging: Het verwijderen, afvoeren en (doen) verwerken van vervuiling, afzetting en dergelijke in de ruimste zin van het woord, van of in industriële gebouwen, installaties, magazijnen et cetera, ongeacht of deze werkzaamheden periodiek of incidenteel worden uitgevoerd.
b. Glasbewassing en gevelreiniging: Het verwijderen van aangebrachte of door atmosferische invloeden ontstane vervuiling aan verticale en/of horizontale oppervlakken, ongeacht de materiaalsoort of –structuur, alsmede het op bedoelde oppervlakken aan- of opbrengen van lagen beschermende, afstotende en/of impregnerende werking een en ander in de ruimste zin van het woord.
1.3 Partijen
a. Opdrachtgever: De natuurlijke of rechtspersoon, ten behoeve van wie op basis van deze voorwaarden werkzaamheden worden verricht.
b. Opdrachtnemer: zie 1.1.
1.4 Werkomschrijving: Een aan de opdrachtbevestiging/offerte gehecht document, mits de offerte daar al in voorziet, waarop de opdrachtnemer in overleg met de opdrachtgever een werkomschrijving geeft, van de te verrichten werkzaamheden, en van de te verzorgen en/of voorbereidingsmaatregelen welke door de opdrachtgever zullen worden getroffen. Bij periodiek te verrichten werkzaamheden zal op het formulier tevens worden aangegeven in welke frequentie de verschillende werkzaamheden zullen worden verricht.
1.5 Object: Het te behandelen, c.q. te reinigen oppervlak, gebouw, de installatie, voorraad, inventaris en andere roerende en/of onroerende zaken ten behoeve van waarvan werkzaamheden dienen te worden verricht.
Artikel 2
Offerte
2.1 Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders vermeld.
2.2 Kennelijke vergissingen of fouten in de aanbiedingen/offertes van opdrachtnemer binden haar niet.
Artikel 3
Opdrachtbevestiging
3.1 De opdrachtgever wordt geacht met de opdrachtbevestiging/offerte en de eventuele werkomschrijving akkoord te zijn gegaan (waardoor tussen partijen een overeenkomst tot stand komt) indien a) de aanbieding/offerte door de opdrachtgever schriftelijk is aanvaard, b) de opdrachtnemer de inhoud van de overeenkomst heeft bevestigd door toezending aan de opdrachtgever van de opdrachtbevestiging/offerte plus de eventuele aparte werkomschrijving of c) de opdrachtgever (al dan niet stilzwijgend) heeft toegestaan dat de opdrachtnemer met de werkzaamheden aanvangt. Eén en ander geldt tevens –doch niet uitsluitend- bij eenmalige (telefonische) opdrachten
3.2 Uitsluitend de voorwaarden zoals vermeld op de opdrachtbevestiging/offerte, de eventueel daarbij behorende werkomschrijving alsmede de onderhavige algemene voorwaarden zijn bepalend voor de inhoud van de tussen partijen geldende overeenkomst.
Artikel 4
Wijziging van de overeenkomst
Wijzigingen van hetgeen volgens de opdrachtbevestiging is overeengekomen, zijn, behoudens in de gevallen genoemd in artikel 6 lid 6.2 en artikel 9 lid 9.3 van deze Algemene Voorwaarden, voor partijen slechts bindend, indien die wijzigingen door partijen schriftelijk zijn overeengekomen in de vorm van een aanvullingsclausule op de oorspronkelijke opdrachtbevestiging.
Artikel 5
Onderaanneming
Het is de opdrachtnemer toegestaan om de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden laten verrichten.
Artikel 6
Uitvoering van de overeenkomst
6.1 Tenzij anders overeengekomen, zullen de werkzaamheden uitsluitend worden uitgevoerd op werkdagen –niet zijnde christelijke of nationale feestdagen- van maandag tot en met vrijdag tussen o7.00 en 16.00 uur. Indien gewenst dan wel noodzakelijk kan hiervan in overleg tussen partijen worden afgeweken. Voor werkzaamheden welke buiten de reguliere werktijden vallen zal de toeslag worden toegepast volgens de schoonmaak CAO.
6.2 De opdrachtgever is niet bevoegd om de werknemers van de opdrachtnemer mondeling op het Object te instrueren om van het Werkprogramma af te wijken. Gebeurt dat toch dan is de opdrachtnemer gerechtigd om, desnoods met terugwerkende kracht, meerwerk in rekening te brengen.
6.3 De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in overeenstemming met de werkomschrijving, met dien verstande dat door de opdrachtnemer aangebrachte geringe wijzigingen die geen afbreuk doen aan de kwaliteit van het werk, zijn toegestaan.
6.4 Indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt, dat kleine afwijkingen noodzakelijk, wenselijk of mogelijk zijn, kan de opdrachtnemer, zonder dat prijsaanpassing plaatsvindt, de uitvoering naar eigen inzicht wijzigen. Zulks is echter uitsluitend toegestaan, indien de aldus gewijzigde werkzaamheden tenminste een vergelijkbare kwaliteit garanderen en de afwijkingen aan de opdrachtgever worden meegedeeld.
6.5 Indien het de opdrachtnemer tijdens de uitvoering van de overeenkomst mocht blijken dat blijvende afwijkingen van het overeengekomen noodzakelijk zijn, en indien de afwijkingen zodanig zijn dat zij gepaard dienen te gaan met prijsaanpassing(en), zal of zullen die prijsaanpassing(en) geschieden in overleg tussen partijen met inachtneming van het bepaalde in artikel 4. Tot aanvaarding van de prijswijziging kan de opdrachtnemer de Werkzaamheden die voortvloeien uit die blijvende afwijkingen opschorten.
6.6 Indien de Werkzaamheden worden opgehouden of stilgelegd als gevolg van een calamiteit van welke aard dan ook of wegens een oorzaak welke voor rekening en risico komt van de opdrachtgever zoals niet functionerende schoonmaakapparatuur en installaties welke in eigendom toebehoren aan de opdrachtgever, kan de ontstane verloren tijd als gewerkte uren aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht. Deze uren zullen op de factuur apart vermeld worden.
6.7 Indien de werknemers van de opdrachtnemer zich moeten houden aan specifieke lokale veiligheids- en gedragsregels in de Objecten dan dient de opdrachtgever tijdig, dus vóór aanvang van de Werkzaamheden, deze regels te overhandigen aan de werknemers met voldoende instructie en uitleg en met kopie aan de leidinggevende van de opdrachtnemer. Ook dient de opdrachtgever een exemplaar van deze regels in de werkruimte van de opdrachtnemer zichtbaar op te hangen c.q. beschikbaar te maken
6.8 De werkzaamheden zullen te allen tijde worden uitgevoerd binnen het kader van de ARBO Wetgeving en binnen de door de Arbeidsinspectie opgestelde richtlijnen.
Artikel 7
Contractnaleving en controle
7.1 Indien gedurende de looptijd van de overeenkomst door de opdrachtgever geconstateerd wordt, dat de uitvoering van de werkzaamheden in belangrijke mate afwijkt van het overeengekomen werkprogramma, of indien de opdrachtgever aan de hand van een tevoren tussen partijen schriftelijk overeengekomen kwaliteitsnormering- en controlesysteem constateert, dat het resultaat van de verricht werkzaamheden duidelijk beneden het tevoren afgesproken niveau blijft, zal de opdrachtgever de opdrachtnemer onverwijld schriftelijk in kennis stellen van de door hem geconstateerde afwijking.
7.2 Bedoelde schriftelijke kennisgeving bevat tenminste;
7.2.1 Een nauwkeurige omschrijving van tijdstip, ruimte, aard en ernst van de geconstateerde afwijking.
7.2.2 Een redelijke termijn waarbinnen de opdrachtnemer de geconstateerde afwijking dient te herstellen.
7.3 Indien door de opdrachtnemer de geconstateerde afwijking niet binnen de gestelde termijn of niet op behoorlijke wijze wordt hersteld, staat het de opdrachtgever vrij de gesloten overeenkomst onmiddellijk, en zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden beschouwen. De opdrachtgever zal de opdrachtnemer hiervan bij aangetekend schrijven in kennis stellen. Van ontbinding van de overeenkomst zal evenwel geen sprake zijn, indien de geconstateerde afwijking de eerste door opdrachtgever aan de opdrachtnemer gemelde afwijking is binnen een periode van 6 maanden, of indien de geconstateerde afwijking van zo gering belang is, dat bij redelijke afweging van de belangen van de opdrachtgever en de opdrachtnemer een zodanige afwijking niet tot ontbinding van de overeenkomst zou mogen leiden.
Artikel 8
Hulpmiddelen, veiligheidseisen en informatievoorziening
8.1 Alle kosten van de voor uitvoering van de overeenkomst benodigde hulp- en reinigingsmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen. De opdrachtnemer is vrij in zijn keuze van hulp- en reinigingsmiddelen, tenzij anders is overeengekomen. Dit artikel geldt nadrukkelijk niet voor bereikbaarheidsmiddelen zoals –doch niet uitsluitend- hoogwerkers, steigermateriaal etc., deze dienen op kosten van de opdrachtgever aan werknemer ter beschikking te worden gesteld tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
8.2 In afwijking van het hierboven onder 8.1 bepaalde, zal de opdrachtgever het voor de werkzaamheden benodigde water, elektriciteit en gas kosteloos ter beschikking stellen. Bij glazenwas werkzaamheden aan de buitenkant van het object is het de opdrachtnemer toegestaan kosteloos gebruik te maken van de voorzieningen welke aan het gebouw ten behoeve van buitenwerkzaamheden aanwezig zijn.
8.3 In overleg tussen opdrachtgever en aannemer zullen zoveel mogelijk afsluitbare ruimten, zoals werkkasten en dergelijke, voor materiaalopslag, uitsluitend voor gebruik door de opdrachtnemer, kosteloos ter beschikking worden gesteld. De opdrachtgever is ook overigens gehouden om de bedrijfsmiddelen (daaronder mede begrepen materialen, middelen en machines) van de opdrachtnemer, die in haar ruimte wordt gebruikt en opgeslagen, als een goed huisvader te beheren, de bedrijfsruimte goed af te sluiten en alle maatregelen te nemen die voor het behoud van de bedrijfsmiddelen noodzakelijk zijn. De ten behoeve van de schoonmaakwerkzaamheden ingezette materialen, bedrijfsmiddelen en machines blijven eigendom van de opdrachtnemer. De opdrachtgever is gehouden om op eerste verzoek van de opdrachtnemer eraan mee te werken, dat de opdrachtnemer bedoelde goederen terugneemt.
8.4 In overleg met de opdrachtnemer zal de opdrachtgever ten behoeve van het personeel van de opdrachtnemer voldoende faciliteiten kosteloos ter beschikking stellen, zoals garderobe, toiletgelegenheid, berging en dergelijke.
8.5 De opdrachtgever staat ervoor in dat de ruimten in het Object waar de reinigingswerkzaamheden plaatsvinden, voor aanvang van de Werkzaamheden geheel zijn uitgeruimd. Indien dat niet het geval is en de opdrachtnemer dient ruimte zelf leeg te maken, zal de extra tijd die daarvoor nodig is in rekening gebracht worden bij de opdrachtgever, zulks behoudens andersluidende schriftelijke afspraken conform het bepaalde in artikel 4.
8.6 De opdrachtgever staat ervoor in dat de opdrachtnemer de reinigingswerkzaamheden aan/in de werklocatie op een veilige en verantwoorde manier kan uitvoeren. Bij industriële reiniging dienen machines / materialen / objecten welke specialistisch gereinigd worden door de opdrachtnemer tijdens de werkzaamheden uit te staan, en/ofwel een dusdanig veiligheidsprotocol te hebben dat dit niet kan lijden tot schade en of letsel aan personen en materialen van de opdrachtnemer. Voor aanvang van de reinigingswerkzaamheden dient er een toolboxmeeting gehouden te worden tussen partijen. Bij aanvang van de werkzaamheden door de opdrachtnemer dient de opdrachtgever (schriftelijk) te bevestigen dat de veiligheidsprotocollen zijn nageleefd en de werkzaamheden op een veilige manier kunnen aanvangen.
8.7 De opdrachtgever is gehouden om de opdrachtnemer juist, zo volledig mogelijk, en tijdig te informeren over alle zaken die voor de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn dan wel krachtens de wet verplicht is te verstrekken. De opdrachtnemer mag daarbij vertrouwen op de juistheid en volledigheid van de door de opdrachtgever verstrekte Informatie, zonder dat zij gehouden is de door de opdrachtgever verstrekte Informatie te verifiëren. De opdrachtgever staat ook in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan de opdrachtnemer verstrekte Informatie, ook indien deze van derden afkomstig is. De Informatie dient te worden verstrekt in de vorm en op de wijze als door de opdrachtnemer verzocht. Bij gebreke van de juiste Informatie is de opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de schade die ontstaat aan een Object.
Artikel 9
Prijs
9.1 De prijs van de werkzaamheden is gebaseerd op de overeengekomen, genoemde prijs in de aanbieding/offerte (aanneemsom), dan wel op het vooraf bepaalde uurtarief bij regie werkzaamheden. Bij regie werkzaamheden wordt het materiaalgebruik, de producten en de eventuele parkeerkosten apart doorberekend aan de opdrachtgever.
9.2 De prijs is gebaseerd op de bij opname van de werkzaamheden aanwezige, opgegeven of opgenomen oppervlakte, hoeveelheid, bezetting, aankleding, inventaris, gebruik en bestemming van het object.
9.3 Indien in de in lid 9.2 van dit artikel genoemde omstandigheden wijzigingen optreden die naar het oordeel van de opdrachtnemer prijsaanpassingen noodzakelijk maken, zal de prijsaanpassing in overleg met de opdrachtgever en met inachtneming van artikel 4 geschieden.
9.4 Indien tijdens de looptijd van een overeenkomst een wijziging plaatsvindt in de loon- en/of andere kosten van de opdrachtnemer, ten gevolge van (een)wijziging(en) in de betrokken CAO, dan wel als gevolg van wetten, besluiten of beschikkingen van overheidswege van een dringend karakter, of indien wijzigingen plaatsvinden in kosten van de gebruikte hulpstoffen, materialen, transportmiddelen en dergelijke, zal een aanpassing van de contractprijs plaatsvinden, in beginsel overeenkomstig de door het Ministerie van Economische Zaken bij schriftelijke beschikking toegestane maximale prijswijziging. Bij het ontbreken van een prijzenbeschikking als hierboven bedoeld, kan de opdrachtnemer overgaan tot het doorvoeren van een wijziging in de contractprijs, indien de ontwikkeling van de kosten daartoe aanleiding geeft. Daarbij zal de opdrachtnemer acht kunnen slaan op de door de overheid opgestelde informatie over de kostenontwikkeling in de schoonmaak- en glazenwassers branche.
Artikel 10
Betaling
10.1 Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum, bij gebreke waarvan de opdrachtgever in verzuim geraakt, zonder dat zulks afzonderlijke ingebrekestelling behoeft. De ten gevolge van verzuim ontstane kosten van invordering, zowel de gerechtelijke of buitengerechtelijke invordering, zijn voor rekening van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op 15% van de hoofdsom. Vanaf de dag van verzuim is de wettelijke handelsrente (bij zakelijke opdrachtgevers) dan wel de wettelijke rente (bij particuliere opdrachtgevers) verschuldigd. Daarbij wordt een gedeelte van een maand als een gehele maand aangemerkt. Betaling dient te allen tijde te geschieden zonder enige aftrek of compensatie.
10.2 De opdrachtnemer is bevoegd de werkzaamheden op te schorten indien opdrachtgever ondanks sommatie weigert te voldoen aan de betalingsverplichting(en).
10.3 Betalingsgeschillen kunnen, in afwijking van artikel 17, worden voorgelegd aan de rechter, die volgens de wettelijke competentieregels bevoegd is.
10.4 Het is de opdrachtgever niet toegestaan om zijn (vermeende) vorderingen op de opdrachtnemer te verrekenen.
Artikel 11
Eigendomsvoorbehoud
Wanneer de opdrachtnemer goederen aan de opdrachtgever verkoopt, zoals schoonmaakmiddelen en sanitaire benodigdheden, behoudt de opdrachtnemer zich de eigendomsrechten van de goederen voor, totdat de op de goederen betrekking hebbende rekening(en) door de opdrachtgever zijn betaald. De opdrachtnemer is gerechtigd om zonder verdere aanzegging de goederen, voor zover niet verbruikt, terug te nemen nadat de vervaltermijn van de ter zake van die goederen door haar aan de opdrachtgever gezonden rekening(en) zal zijn verstreken.
Artikel 12
Aansprakelijkheid
12.1 De opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het behandelde/bewerkte object, gebouw(en), inventaris, personen of eigendommen van personeel van de opdrachtgever, wanneer die schade het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming, onvoorzichtigheid c.q. nalatigheid van de opdrachtnemer, diens personeel of onderaannemers bij de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden. Die aansprakelijkheid kan, met inachtneming van hetgeen in dit artikel is bepaald, nooit meer belopen dan het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door de opdrachtnemer gesloten aansprakelijkheidsverzekering (AVB) wordt uitbetaald, zoals beschreven in Artikel 12.2. Informatie over de AVB wordt op eerste verzoek van de opdrachtgever toegezonden. Indien en voor zover om welke reden dan ook geen uitkering krachtens bedoelde verzekering mocht plaatsvinden, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het door de opdrachtnemer in rekening gebrachte factuurbedrag, dan wel beperkt tot het overeengekomen bedrag van de werkzaamheden. Boven genoemd bedrag is de opdrachtnemer niet aansprakelijk, uitgezonderd aansprakelijkheid veroorzaakt door opzet of roekeloosheid van de opdrachtnemer zoals bedoeld in artikel 7:952BW.
12.2 De opdrachtnemer heeft een AVB afgesloten. Daarin zijn schades van de opdrachtgever, waarvoor de opdrachtnemer aansprakelijk wordt geacht onder de AVB, verzekerd tot maximaal: Bij bedrijfsaansprakelijkheid schades tot € 2.500,000,- per aanspraak, met een maximum van €5.000.000,- totaal aan aanspraken per verzekeringsjaar (onder aftrek het in de AVB genoemde eigen risico per aanspraak). Bij opzichtschades tot € 100.000,- per aanspraak met een maximum van € 100.000,- per verzekeringsjaar (onder aftrek het in de AVB genoemde eigen risico per aanspraak).
12.3 De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schades aan de werklocatie, die zijn ontstaan door technische en/of bouwkundige gebreken. Ook kan de opdrachtnemer nimmer aansprakelijk worden gesteld voor schades die ontstaan tijdens hogedrukreiniging, welke lekkage tot gevolg heeft aan het object, de werklocatie of omringende objecten.
12.4 De schade waarvoor de opdrachtnemer aansprakelijk kan worden gesteld is beperkt tot directe materiële schade en letselschade met een maximum zoals bepaald in artikel 12.2. De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade en/of gevolgschade, daaronder begrepen maar niet uitsluitend: gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, bijv. door het tijdelijk geen gebruik kunnen maken van ruimten in het Object, en andere gevolgschade of indirecte schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteren door de opdrachtnemer, uitgezonderd aansprakelijkheid veroorzaakt door opzet of roekeloosheid van de opdrachtnemer zoals bedoeld in artikel 7:952BW.
12.5 De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schades welke veroorzaakt zijn door nalatigheid van de opdrachtgever. Bij werkzaamheden in ruimtes waar (draaiende) machines / materialen / objecten gereinigd worden (Industriële reiniging) is de opdrachtgever verplicht de veiligheidsinstructies dusdanig na te leven dat er geen schade kan ontstaan aan personen en materialen. Indien er toch schade en/of letsel ontstaat tijdens de werkzaamheden van de opdrachtnemer, dan is opdrachtgever verantwoordelijk.
12.6 De opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade aan het voegwerk welke ontstaat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden, en dan met name werkzaamheden met hoge druk waterstralen.
12.7 Voor de overeengekomen werkzaamheden waarbij materialen worden gebruikt of verbruikt en/of afvalstoffen ontstaan, blijft de opdrachtgever/eigenaar en verantwoordelijk voor de plaats waar en de wijze waarop de opdrachtgever zich van de gebruikte of verbruikte materialen en/of afvalstoffen wil ontdoen.
12.8 Voor schades die niet zijn genoemd in dit artikel is de opdrachtnemer niet aansprakelijk.
12.9 De opdrachtnemer aanvaardt bij gebruik van een hoogwerker geen aansprakelijkheid voor schade aan beplanting, gazons, bestrating, putten en dergelijke.
12.10 De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor aanspraken van derden wegens bij, of ten gevolge van, de uitvoering van deze overeenkomst geleden schade.
12.11 De opdrachtgever is verplicht om een schade binnen 14 dagen na het schadevoorval schriftelijk en voldoende gemotiveerd te melden.
Artikel 13
Garantie
Indien door de opdrachtnemer garanties worden verstrekt, betreffen deze alleen de door hem of namens hem aan het object verrichte handelingen / bewerkingen.
Artikel 14
Schadeloosstelling
14.1 Het is de opdrachtgever niet toegestaan, om tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst van personeel van de opdrachtnemer met de opdrachtnemer, respectievelijk gedurende de duur van de overeenkomst tussen opdrachtgever en aannemer en gedurende een periode van 6 maanden na beëindiging daarvan, personeel van de opdrachtnemer in dienst te nemen, respectievelijk op enigerlei wijze, direct of indirect, en buiten de opdrachtnemer om, in te schakelen voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de opdrachtgever.
14.2 Indien zonder instemming van de opdrachtnemer de door opdrachtgever een arbeidsverhouding wordt aangegaan met de in lid 13.1 van dit artikel bedoelde werknemers, verbeurt de opdrachtgever aan de opdrachtnemer een boete van € 750,00 per bedoelde arbeidsverhouding per week of gedeelte van een week dat een zodanige arbeidsverhouding heeft geduurd respectievelijk nog voortduurt.
Artikel 15
Duur van overeenkomst en beëindiging
15.1 De overeenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij nadrukkelijk anders is overeengekomen.
15.2 Beëindiging van een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan, door beide partijen, slechts bij aangetekend schrijven geschieden. De opzegtermijn bedraagt in alle gevallen minimaal 3 maanden en vangt aan: Bij opzegging door aannemer: op het moment dat opzegging bij aangetekend schrijven is geschied. Bij opzegging door opdrachtgever:
a. Indien aannemer meedingt in nieuwe aanbestedingsprocedure; Op het moment dat de nieuwe aannemer schriftelijk aan aannemer bekent is gemaakt.
b. Indien aannemer niet meedingt in nieuwe aanbestedingsprocedure; Op het moment dat opzegging bij aangetekend schrijven is geschied, echter met dien verstande, dat minimaal 1 maand van de opzegtermijn dient te liggen na het moment, waarop de nieuwe aannemer of het besluit tot her inbesteding schriftelijk aan aannemer bekend is gemaakt. Opzegging geschiedt tegen het einde van de kalendermaand.
15.3 Onverminderd het bepaalde in het vorige lid zijn partijen bevoegd om de overeenkomst ook met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist, geheel of gedeeltelijk te ontbinden, op het moment dat:
a. De wederpartij surseance van betaling aanvraagt;
b. De wederpartij in staat van faillissement is verklaard.
Artikel 16
Overmacht
16.1 Bij periodieke uit te voeren werkzaamheden zal, indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht bij de opdrachtgever, of de door hem getroffen maatregelen, tijdelijk –ten hoogste 3 maanden- niet of slechts gedeeltelijk kunnen worden uitgevoerd, geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs ontstaan voor die periode. Indien de overmachttoestand langer duurt dan de hierboven genoemde termijn, zullen de opdrachtnemer en opdrachtgever overleg plegen over de totaalprijs die zal gelden voor de resterende overmachtperiode.
16.2 Indien bij eenmalige werkzaamheden (verdere)uitvoering van de werkzaamheden geheel of gedeeltelijk onmogelijk wordt of in ernstige mate bemoeilijkt wordt – hetgeen onder meer het geval zal zijn bij het niet (tijdig) verkrijgen van voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijke vergunningen of bepalen op welke wijze de werkzaamheden zullen worden beëindigd, of zullen worden voortgezet.
16.3 Voor zover de werkzaamheden zullen worden beëindigd, zullen aan opdrachtgever de kosten in rekening worden gebracht, welke met het oog op de uitvoering van de opdracht door de opdrachtnemer zijn gemaakt. Voor zover werkzaamheden zullen worden voortgezet, zal zulks geschieden met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 onder 6.2 van deze algemene voorwaarden.
Artikel 17
Verwerken persoonsgegevens
17.1 In het kader van het uitvoeren van de Overeenkomst is het mogelijk noodzakelijk dat Partijen persoonsgegevens in de zin van AVG verwerken. Partijen zijn niet gerechtigd om de persoonsgegevens voor andere doeleinden te gebruiken dan voor de uitvoering van de Overeenkomst. Zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer zijn in dit geval in principe altijd beide verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de AVG.
17.2 Voor zover in het kader van de Overeenkomst door Partijen persoonsgegevens worden verwerkt, garanderen Partijen dat deze persoonsgegevens op een rechtmatige, behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt overeenkomstig de AVG. Technische en organisatorische maatregelen zullen worden getroffen om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking, daarbij rekening houdend met de stand van de techniek en de aard van de verwerking.
Artikel 18
Geschillen
18.1 Alle geschillen omtrent interpretatie, uitvoering en beëindiging van de overeenkomst zullen, met uitsluiting van de burgerlijke rechter en van hoger beroep, ter berechting worden voorgelegd aan de Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche zulks niettegenstaande het bepaalde in artikel 10.3 van deze algemene voorwaarden. Een geschil is aanwezig, wanneer een van partijen verklaart dat zulks het geval is. De betreffende verklaring dient per aangetekend schrijven aan de wederpartij te worden meegedeeld.
18.2 Behandeling van een geschil door de Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche schorst de mogelijkheid de overeenkomst als ontbonden te beschouwen op grond van feiten welke aanleiding waren tot het gerezen geschil.
18.3 De Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche zal het geschil berechten conform het hem opgelegde reglement.
Copyright © 2024 Dobber bedrijfsdiensten BV | All Rights Reserved